• Adalet Komisyonu Raporu

     «Tasarının 129 uncu maddesinin birinci fıkrasının (2) numaralı bendindeki “olsa bile” ibaresinden sonra “,” konmuş, (3) numaralı bendindeki “evlatlığı” kelimesi “evlatlığın” şeklinde düzeltilmiştir.»



  • «1998 Tasarısı»ndaki Gerekçe

     «Madde 129- Yürürlükteki Kanunun 92 inci maddesini karşılamaktadır.

    Maddenin “Maniler” şeklindeki konu başlığı “Evlenme engelleri” şeklinde değiştirilmiştir.

    Maddenin birinci bendi kısaltılmak suretiyle daha anlaşılır şekilde kaleme alınmıştır. Maddede sahih ve gayrı sahih nesep ayrımı yapılmaksızın “düz çizgi hızımlar arasında” evlenme yasağı olduğu ifade edilmiştir. Ayrıca kardeşlerin ana baba bir ya da ana bir baba ayrı, baba bir ana ayrı ayrımı yapılmaksızın bütün bunları kapsayan bir ifade olarak “kardeşler arasında” denmek suretiyle evlenme yasağı ortaya konulmuştur.

    Maddenin ikinci bendi kısaltılarak kaleme alınmıştır.

    Maddenin üçüncü bendindeki evlenme yasağı, evlât edinen ile evlâtlığı veya bunlardan biri ile diğerinin altsoyu ve eşi arasında olmak üzere geniş-letilmiştir.»



  • «1999 Tasarısı»ndaki Gerekçe

     «... Maddenin (1) numaralı bendi kısaltılmak suretiyle daha anlaşılır şekilde kaleme alınmıştır. Maddede sahih ve gayrı sahih nesep ayrımı yapılmaksızın “üstsoy ile altsoy arasında” evlenme yasağı olduğu ifade edilmiştir...»



  • “1984 Tasarısı”ndaki Gerekçe

    ‘Madde 90 - Madde, yürürlükteki Kanunun 92. maddesini karşılamaktadır. Hüküm değişiklikliği yoktur. Soy bağının ev-lilik içi olup olmamasının herhangi bir etkisinin olamıyacağını açıklamağa gerek görülmemiştir. Keza, ana baba bir veya sadece ana veya baba bir kardeş olmanın da bir etki yapmadığı dikkate alınarak bu husustaki bir ayrıma da yer verilmemiştir.’:

    «B. Evlenme engelleri

    I. Hısımlık

    Madde 90 - Aşağıdaki kimseler arasında evlenme yasaktır:

    1. Düz çizgi hısımları arasında; kardeşler arasında; am-ca, dayı, hala ve teyze ile yeğenler arasında.

    2. Kayın hısımlığı meydana getirmiş olan evlilik sona ermiş olsa bile eşlerden biriyle diğerinin düz çizgi hısımları arasında.

    3. Evlat edinen ile evlatlığı veya bunlardan biriyle ötekinin eşi arasında.»




  • “1971 Tasarısı”ndaki Gerekçe

    ‘1) Terim ve ifade : Terimler öteki maddelere uydurulmuş ve ilgili maddelerde belirtilen gerekçelerle (nesep) yerine (soydanlık), (usul) yerine (üstsoy) ve (füruğ) yerine (altsoy), (sıhrî hısımlık) yerine de (dünür hısımlığı) denilmiştir. Bundan başka bütün kanunda (karı veya koca) yerine (eş) tabiri kullanılmıştır. Bu tabir rahmetli Profesör Ebül’ulâ Mardin tarafından hukuk dilimize yerleştirilmiş ve o zamandan beri kullanılmakta bulunmuştur.

    2) Biçim değişikliği, yoktur.

    3) Hüküm değişikliği : Bu maddede hüküm değişikliği olmamakla beraber (nesep sahih olsun olmasın) deyimi tercih edilmiştir. Buraya (bağlantısı) kelimesinin konulmasından maksat, (nesep) kavramının sadece ana ve baba ile çocuklar arasında bahis konusu olmasıdır. Halbuki buradaki evlenme yasağında sadece ana ve baba değil öteki üst ve altsoy hısımları ve civar hısımları için bahis konusudur. Bu sebeple madde Almanca aslında olduğu gibi düzeltilmiştir. Bundan başka şimdiki metnin (1) numaralı bendindeki (nesep sahih olsun olmasın) kaydı sanki yalnız üst ve altsoy arasında bahis konusu ediliyormuş gibi bir mana çıkmaktadır. Halbuki bu kayıt ve şart, altta yazılı olan kardeşler ve amca, dayı, hala ve teyze ile yeğenler arasında da bahis konusu olduğundan, ifade ona göre düzeltilmiştir.’:

    «B. Evlenmeye engeller

    I. Hısımlık.

    Madde 92- Aşağıdaki kimseler birbiriyle evlenemezler:

    1- Aralarındaki soydanlık bağlantısı ister düzgün olsun, ister düzgün olmasın, üst soy ile alt soy; ana baba bir veya baba bir veya ana bir kardeşler; amca, dayı, hala ve teyze ile yeğenler.

    2- Dünür hısımlığını meydana getirmiş olan evlilik, bo-şanma veya bozulma kararıyla veya ölümle sona ermiş olsa bile, eşlerden biri ötekinin üst veya alt soyu ile.

    3- Evlâdedinen evlatlığı ile veya bunlardan biri ötekinin eşi ile.»